دانستنی های حقوقی؛

چگونه از شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی شکایت کنیم؟

چگونه از شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی شکایت کنیم؟ آی وکیل: مسافران پروازهای داخلی و خارجی در صورت بروز مشکلاتی نظیر مشکلات در خرید بلیت، خدمات ضعیف حین پرواز یا عدم رعایت حقوق مسافران می توانند بوسیله سامانه ها و مراجع مختلف مبادرت به شکایت کنند.


به گزارش آی وکیل به نقل از مهر، مسافران پروازهای داخلی و خارجی در مواردی از قبیل تهیه و بهای خرید بلیت هواپیما، عدم رعایت حقوق مسافران، خدمات ضعیف در حین پرواز و سایر موارد از این دست، به مشکلاتی برخورد می کنند که طبق قوانین و مقررات موجود می توانند از شرکت های هواپیمایی و یا دفتر خدمات هواپیمایی، مبادرت به شکایت کنند. نحوه شکایت مسافر از شرکت هواپیمایی یا دفاتر خدمات مسافرتی افراد برای شکایت خود از فرودگاه، شرکت های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی هوایی می توانند از روش های مختلفی استفاده کنند: افرادی که شکایتی از عملکرد شرکت های هواپیمایی یا دفاتر خدمات مسافرتی (آژانس ها) دارند، می تواند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس www.cao.ir در قسمت شکایات، مشخصات خود به همراه شماره پرواز، مبدا، مقصد و شرح شکایت را در فرم مربوطه وارد کنند. این افراد می توانند بوسیله واحد شکایات شرکت هواپیمایی مربوطه اقدام نمایند. مسافران در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب بوسیله واحد شکایت شرکت مربوطه در مرحله بعد، می توانند بوسیله «سامانه حقوق مسافر» به آدرس اینترنتی https: //farasa.cao.ir شکایت خودرا طرح و پیگیری کنند. همین طور با توجه به این که مطابق ضوابط موجود هر آژانس هواپیمایی برای فعالیت خود باید از وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مجوزهای لازم را دریافت کند، یکی دیگر از راه های شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی، مراجعه به «سامانه ملی سفر» به آدرس اینترنتی https: //۰۹۶۲۹.ir/ یا تماس با تلفن گویا واحد شکایت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، به شماره «۰۹۶۲۹» است. بعد از ثبت شکایت، مطالبات افراد به اداره کل گردشگری استانها ارجاع داده می شود و بعد از بررسی کارشناسان، نتیجه اعلام می شود. تخلفات دفاتر خدمات هواپیمایی می تواند شامل مواردی همچون: دریافت وجه اضافی بابت فروش بلیت، عدم تمدید مجدد مجوز فعالیت و تعطیلی غیرموجه دفتر بالاتر از سه ماه، عدم ارائه تضمین های لازم جهت حسن انجام خدمات به مسافران، تغییر محل آژانس بدون دریافت مجوز، انجام کارهای غیرمرتبط، قبول تعهد یا ارائه خدمات جدید در زمان تعلیق و عدم انجام تعهدات قرارداد باشد. راه دیگر گزارش مشکلات مسافرت با هواپیما و فرودگاه مراجعه به سامانه شهراه است. «سامانه شهراه» یا سامانه مدیریت ارتباط شهروندی وزارت راه و شهرسازی، به خدمات مختلفی در عرصه حمل و نقل بین شهری شامل جاده ای، هوایی، دریایی، ریلی و شهرسازی می پردازد. افراد می توانند برای شکایت مقابل شرکت هواپیمایی در این سامانه به آدرس http: //shahrah.mrud.ir مراجعه و فرم مربوط به شکایت هوایی را تکمیل و ارسال نمایند. همچنین، گزارش هایی شامل اتفاقات، خطرات و تهدیدهای بالقوه و بالفعل مربوط به ایمنی هوانوردی، بوسیله «سامانه گزارش داوطلبانه ایمنی» به آدرس اینترنتی https: //voluntary.cao.ir قابل ارسال و پیگیری است. این گزارش ها باید بدون هیچ نوع غرض ورزی و با هدف حفظ و ارتقای ایمنی ارسال شود. گزارش ارسالی باید کامل و عاری از هرگونه تهمت، افترا، توهین و دروغ باشد. همین طور باتوجه به موضوع شکایت و مطالبه فرد شاکی، در مواردی مانند گران فروشی و فساد مالی، امکان شکایت بوسیله مراجعه به سامانه شکایت سازمان بازرسی و سازمان تعزیرات حکومتی نیز وجود دارد. در نهایت پیشنهاد می شود در ابتدا افراد شکایت خودرا بوسیله سازمان هواپیمایی، شرکت هواپیمایی و آژانس هواپیمایی پیگیری کنند، و در نهایت در صورت عدم حصول نتیجه به مراکز قضائی مراجعه نمایند.


منبع:

1403/08/28
09:06:59
0.0 / 5
37
تگهای خبر: اینترنت , تخلف , حقوق , خدمات
این مطلب آی وکیل را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
سایت مرجع رسمی وکالت آی-وکیل : حقوق مالکیت محفوظ است.

وکیل

وکالت

وکیل پایه یک

دادگستری

موکل

جستجوی وکیل مجرب

وکیل

وکیل مدافع

بررسی وکیلها

کانون وکلا

مدافع
کانون وکلا

محکمه

دادگستری