مركز ارتباطات مردمی قوه قضاییه اعلام كرد؛ مشاوره حقوقی حدود ۷ هزار نفر طی اردیبهشت امسال آی وکیل: حدود 7 هزار نفر در اردیبهشت ماه 1403 با مراجعه به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه مشاوره حضوری حقوقی دریافت نمودند و مشکلات آنها توسط مسئولان قضایی رسیدگی شد. به گزارش آی وکیل به نقل از مهر، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم ارباب رجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پرونده ها از سیاست های قوه قضائیه بوده و عمده ترین وظایف مسؤولان قضائی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضائی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است. میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، مجتمع های قضائی، دادگستری کل استانها و شهرستان ها برگزار می گردد تا مردم مشکلات و دغدغه های خودرا با مسؤولان قضائی در بین بگذارند. به همین دلیل مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیش از سایر ادارات و برخی نهادهای قضائی، عمده ترین مشکلات قضائی را استماع و به افراد، نهادها و مراجع ذی ربط انتقال می دهد بطوریکه بیشترین درخواست های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضائیه و مسئولین عالی قضائی است. خیلی از مردم به اداره ی کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه مراجعه می کنند و خواهان دیدار با معاونان، مسئولان عالی رتبه و شخص رییس قوه هستند بدین سبب خواسته های خودرا به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و خیلی از آن خواسته ها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر درمی آورند. برگزاری میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و بطور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، مجتمع های قضائی، دادگستری کل استانها و شهرستان ها برگزار می گردد که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضائی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضائی دارند، کمک می نماید تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغه های خودرا با مسئولان قضائی در بین بگذارند. موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیرکل ارتباطات مردمی یا استحضار رییس حوزه ریاست قوه قضائیه می رسد. وجود این نهاد بمنظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و درد و دل های مردم بوده فی نفسه باارزش است. در همین راستا رییس قوه قضائیه دوشنبه (۲۸ اسفند) در نشست شورای عالی قوه قضائیه بیان کرد که در رسیدگی به امور قضائی مردم باید نهایت دقت و سرعت اِعمال شود؛ بااینکه حجم و سختی کار زیاد است و توقعات نیز از مجموعه قضائی بالاست، اما مع ذلک ما باید برای رضای خدا و در راستای منافع مردم و کشور، نهایت تلاش را در انجام مسئولیت خود داشته باشیم و این مسئولیت را به نحو احسن انجام دهیم؛ پس مسئولان قضائی به هیچ وجه در پیشبرد امور مردم تأخیر نیندازند و این امور را به فردا و یا زمان آتی موکول نکنند. مقامات و مسئولان و کارکنان قضائی، حُسن خلق با مردم و ارباب رجوع را سرلوحه کاری خود قرار دهند و پیوسته در تکریم ارباب رجوع کوشا باشند. به همین دلیل رییس قوه قضائیه در ایام ۲۸ و ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و اول تا سوم فروردین ۱۴۰۳ در بین نمازگزاران مساجد غرب، جنوب و شمال تهران حضور یافت و بعد از اقامه نماز تا ساعت ها مشکلات آنها را مورد بررسی قرار داد. حجت الاسلام والمسلمین اژه ای سال قبل به مقامات و مسئولان قضائی نیز برای حضور در مساجد و اجتماعات مردمی و رسیدگی بدون واسطه و مستقیم به مسائل و مشکلات مردم دستوراتی صادر کرده است. ارشاد حضوری مراجعان در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه سید علی اصغر رفاهی مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه درباره ی ملاقات های مردمی انجام شده در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، اظهار داشت: از رویکرد های واحد پاسخگویی، توجه عمیق تر و بیشتر به جنبه های حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی هم اکنون علاوه بر قضات گوناگون مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام می کند. وی ادامه داد: درباره ی مراجعان حضوری، نتیجه نامه نگاری ها به استان دریافت و درباره ی مکاتبات صورت گرفته و همین طور پاسخ هایی که از استانها به این اداره ی کل ارسال می شود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است. مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برای ۶ هزار و ۸۳۹ نفر مشاوره حضوری انجام شده و موارد لازم به مراجع قضائی منعکس شده است. رفاهی افزود: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور بصورت حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است. پاسخگویی تلفنی وی بیان کرد: بمنظور اطلاع رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه ای انجام شده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفته شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه می توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره ی درخواست های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام نمایند. مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: در اردیبهشت ماه مجموعاً تعداد یک هزار و ۲۹۲ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان ۴ هزار و ۱۹۵ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت کننده درخواست به متقاضیان اعلام شده است. درخواست های مردمی ثبت شده در تارنمای سامع رفاهی افزود: در ماه های اخیر و در پی همکاریهای گسترده ی مراجع قضائی (به ویژه شهرستان ها) و نهادهای تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ی ارجاعات سامع، بطور مرتب پاسخ های مختلفی مربوط به درخواست های مردمی از این مراجع دریافت می شود که این پاسخ ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا بخشهایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می شود. وی بیان کرد: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تعداد ۶ هزار و ۳۲۸ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده است؛ که در مقایسه با ماهِ پیشین ۷۲ درصد موارد ثبت شده در تارنما افزایش داشته است. مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: تعداد درخواست ها برمبنای موضوعات قضائی در سامانه سامع، ۱ هزار و ۵۰۷ مورد درخواست ملاقات حضوری، ۷۳۲ موردانتقاد از پروسه دادرسی، ۵۲۱ درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری، ۳۴۰ مورد اطاله دادرسی، ۳۰۰ مورد درخواست ارفاقات قانونی، ۲۸۳ مورد دریافت گزارش، ۲۲۱ موردانتقاد به نحوه ی اجرای آرا، ۱۸۵ موردانتقاد به رفتار و عملکرد، ۱۷۱ مورد مشاوره و ارشاد و راهنمایی، ۴۱ مورد مباحث تولید بود و درباره ی درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری و درخواست ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری ۳ مورد، درخواست های ساده ۱ هزار و ۴۴۵ مورد و سایر موضوعات قضائی ۵۷۹ مورد بودند. رفاهی درباره ی اقدامات انجام شده نسبت به درخواست های مردمی ثبت شده در سامانه سامع اظهار داشت: ۳۲۱ مورد ثبت اولیه، ۲ هزار و ۲۵۳ مورد در دست اقدام و بررسی و نقص مدرک و…، ۷۲ مورد پاسخ مراجع مختلف به مرکز، ۳۲۲ مورد منتظر پاسخ مرجع رسیدگی و ۳ هزار و ۳۶۰ مورد خاتمه یافته و ارسال به متقاضی است. تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت و رؤسای ادارات مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه، اظهار داشت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می شوند. در همین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ بامداد الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی می پردازد. همین طور برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت می شوند. علاوه بر این، به طور معمول نمایندگان تجمع کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات ها مراجعه می کنند. رفاهی بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۵۶۴ نفر، معاون مدیرکل ۹۹ نفر، رییس اداره ارتباطات و ملاقات ها ۸۴ نفر، رییس اداره بررسی و ارشاد قضائی ۲۹۰ نفر، رییس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۱۱ نفر، رییس اداره پاسخگویی ۱ هزارو ۷۵۴ نفر که در مجموع ۲ هزار و ۸۰۲ نفر ملاقات شده اند. وی افزود: قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد ۲ هزار و ۴۴۷ درخواست های مردمی ارجاع شده رسیدگی کردند. همین طور توسط یکی از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۹۲۴ مورد ارشاد قضائی صورت گرفت. منبع: ivakil.ir 1403/03/20 10:17:36 0.0 / 5 229 تگهای خبر: پرونده , حقوق , دادگستری , دیوان عدالت این مطلب آی وکیل را می پسندید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط اخطار در مورد عدم ثبت معاملات اموال غیر منقول در سامانه الکترونیک تعیین تکلیف اموال توقیفی از سیاست های قوه قضاییه است چگونه از شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی شکایت کنیم؟ آمریکا به پرداخت ۴۸ میلیارد دلار غرامت به خانواده شهدای مدافع حرم محکوم شد نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۵