به گزارش آی وکیل به نقل از مهر، ذبیح الله خدائیان رییس سازمان بازرسی کل کشور در گردهمایی سراسری هم اندیشی و تبادل نظر سربازرسان و بازرسان علمی و آموزشی با موضوع «شناسایی و نظارت بر چالش های فراروی آموزش عمومی و عالی کشور» از نیروی انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه کشور یاد کرد. رییس سازمان بازرسی کل کشور با اعلان اینکه نیروی انسانی می تواند زمینه رشد و توسعه کشور را فراهم آورد، اظهار داشت: نیروی انسانی باید متعهد، باتقوا و متخصص باشد و تربیت آن بر عهده مراکز آموزشی اهم از آموزش و پرورش، آموزش عالی و سایر مراکز علمی است. وی با تأکید بر غیرقابل مقایسه بودن دستاوردهای آموزش عالی با پیش از انقلاب به وجود بیش از ۱۹۰ قطب علمی و ۳۹۰ انجمن علمی در کشور و تولید بیش از یکصد هزار مقاله علمی به زبان فارسی و غیرفارسی اشاره نمود و اظهار داشت: امروزه چند ده هزار شرکت دانش بنیان داریم که کسانی که این شرکتها را به وجود آورده اند از همین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی فارغ التحصیل شده اند. خدائیان اضافه کرد: پیشرفت های کشور در رشته های مختلف شامل سلول های بنیادی، نانو، علوم هسته ای، ریاضی و فیزیک قابل قیاس با گذشته نیست. پیش از انقلاب شاید تعداد دانشمندان یک درصد جهانی ما حدودا صفر بود و حتی تا سال ها پس از انقلاب تعداد دانشمندان ما در این بخش قلیل بود، ولی امروزه بیش از ۸۴۰ دانشمند یک درصد برتر جهانی داریم که رشد شایان توجهی را نشان میدهد. وی افزود: قبل از انقلاب تعداد اعضای هیأت علمی ما حدود ۱۰ هزار نفر بودند و الان بیش از ۸۰ هزار نفر هستند. تعداد دانشجویان ما از ۱۶۰ هزار نفر به بالای ۳میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افزوده شده اند. رییس سازمان بازرسی با اعلان اینکه پیشرفت های خوبی در عرصه علمی کشور انجام شده است، اظهار داشت: این پیشرفت ها سبب شده تا کشور ما در جهان، دارای رتبه بالای علمی باشد. وی اشاره کرد: با وجود پیشرفت های شایان توجهی که در بخش آموزش عالی داشته ایم، همچنان با یکسری چالش ها در این بخش روبرو می باشیم. رییس سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با نخستین نکته اشاره کرد: یکی از اشکالات نظام آموزشی «عدم تبدیل علم به ثروت» است. متأسفانه ارتباط تنگاتنگ بین بخش کشاورزی، صنعت و خدمات کشور با دانشگاه وجود ندارد. به عبارتی ارتباط این دو بخش، وثیق و به نحوی نیست که علم و عمل در کنار هم قرار بگیرند و همین مورد موجب می شود در تبدیل علم به ثروت با مشکل مواجه باشیم. وی افزود: بیشتر آموزشی که در دانشگاه ها ارائه می شود در رشته های علوم انسانی، علوم پایه و سایر حوزه ها و بصورت نظریه است. در مقاله ای قید شده بود که در سال ۹۶ میزان درآمد کل دانشگاه های ذیل آموزش عالی ناشی از قراردادها حدود ۲۳۰ میلیارد تومان است. به عبارتی حدود یک درصد از بودجه وزارت علوم از این منبع تامین شده در صورتیکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی برخی کشورهای آسیایی ۸۰ درصد از درآمدهای آنان از قراردادهایی است که با بخش های صنعت، کشاورزی و سایر بخش ها منعقد می شود. خدائیان با اشاره به بی توجهی دانشگاه ها و مراکز علمی به نیاز کشور اظهار داشت: در خیلی از تحقیقات و مقالات علمی به نیاز کشور توجه نمی شود و این موجب می شود که پایان نامه های نوشته شده در کتابخانه ها خاک خورده و در مرکز صنعتی، کشاورزی و سایر حوزه ها مورد استفاده قرار نگیرد. وی با تأکید بر بازبینی رشته های تحصیلی متناسب با نیاز جامعه اظهار داشت: اکنون در اقصی نقاط کشور مراکز آموزش دولتی و غیردولتی وجود دارد که در خیلی از این مراکز رشته هایی وجود دارد که متقاضی ندارند و یا حتی جامعه احساس نیاز به آن رشته ها ندارد و فارغ التحصیلان آن به جمع بیکاران می پیوندند. رییس سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با نکته دوم با اعلان اینکه «در بحث جذب هیئت علمی باید تجدید نظر صورت بگیرد» اشاره کرد: نیروی انسانی کشور در سنین تأثیرگذار تحت آموزش اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هستند؛ بدین سبب باید در مرحله جذب استاد و هیأت علمی، فقط به تعدد مقالات چاپ شده توجه نشود بلکه تقوا، تعهد و ولایت پذیری آنان مدنظر قرار گیرد. وی با تأکید بر پیش گیری از مدرک گرایی اظهار داشت: اکنون در استخدام ها و مشاغل بیشتر به مدارج عالی توجه شده و کمتر به کیفیت اهمیت داده می شود. از طرفی تعداد مراکز دانشگاهی به اندازه ای است که کسب مدارج بالا بسیار راحت شده و این سبب می شود افراد با مدارج بالا بیکار باشند. خدائیان در بیان سفارش چهارم از به روز نبودن برنامه های درسی دانشگاه ها انتقاد نمود و افزود: حدود ۳ هزار برنامه درسی در دانشگاه ها و مؤسسات عالی داریم که تدریس می شوند، ولی تعدادی از آنها بیش از ۱۰ سال به روز رسانی نشده اند. رییس سازمان بازرسی کل کشور در تبیین پنجمین موضوع، مهاجرت نخبگان، اساتید دانشگاه و دانشجویان را یاد شده قرار داد و اشاره کرد: بحث مهاجرت نخبگان شامل اساتید، دانشجویان، مدال آوران علمی مشکلی برای کشور است. متأسفانه در این زمینه سیاست منسجم و بلند مدتی نداریم و رویکرد در عرصه های نگهداشت، جذب، خروج و بازگشت نخبگان منفعلانه است. وی ادامه داد: این که نخبگان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می روند، اشکالی ندارد، ولی باید به گونه ای فرهنگ سازی شود که به کشور باز گردند و زمینه کار آنها در کشور فراهم گردد و اگر هم به کشور باز نمی گردند، حداقل خودرا نماینده مردم ایران در کشور میزبان بدانند، نه این که استحاله شده و فریفته فرهنگ کشور میزبان شده و فرهنگ ایران اسلامی خودرا فراموش کنند. خدائیان در بیان ششمین نکته موضوع کنکور را به عنوان یکی از چالش های اصلی نظام آموزش عالی یاد شده قرار داد و اظهار داشت: تراز مالی مؤسسات خصوصی کنکور که کارشان فقط آموزش تست زنی است بسیار بالاست؛ اما نظارت چندانی بر این مؤسسات وجود ندارد. رییس سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد: جذب دانشجو در مرحله تحصیلات تکمیلی نباید فقط با هدف تامین منابع مالی مراکز آموزش عالی باشد بلکه باید به کیفیت آموزش توجه گردد و با هدف رشد و توسعه کشور صورت بگیرد. وی با تأکید بر این که باید با رفع لطمه ها علم را به ثروت تبدیل کرد، اضافه کرد: تنها راه رشد و توسعه کشور، نگه داشت نخبگان است پس اینطور نباشد که ما هزینه نماییم، اما کشورهای دیگر نتیجه آنرا ببینند. رییس سازمان بازرسی کل کشور در پایان، برگزاری این همایش را در امتداد هم اندیشی، تبادل نظر و آموزش دانست و اشاره کرد: حضور همکاران ما در سازمان بازرسی و مسئولان آموزش عالی و آموزش وپرورش در این گردهمایی، نقش دو طرفه داشته و معتقدیم موجب تبادل نظر در عرصه های پیشگیری خواهد شد.